نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

پایان نامه بررسی تأثیر تشویق بر یادگیری دانش آموزان مقطع ابتدایی

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۷۳ | قابل ویرایش

فهرست

عنوان ………………………………………………………………………………….صفحه

چکیده ……………………………………………………………………………………۱

فصل اول:طرح تحقیق

مقدمه …………………………………………………………………………………….۳

بیان مسئله …………………………………………………………………………………۶

هدفهای تحقیق……………………………………………………………………………..۷

ضرورت تحقیق ( اهمیت موضوع تحقیق )…………………………………………………………۷

فرضیه های تحقیق………………………………………………………………………….۸

تعریف عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………..۸

فصل دوم : ادبیات تحقیق

پیشینه تحقیق……………………………………………………………………………..۱۲

مواسات ودلسوزی معلم نسبت به شاگردان………………………………………………………۱۲

عامل لطف ومحبت ، موثرترین عوامل تعلیم وتربیت است ……………………………………………۱۳

فروتنی ونرمش نسبت به دانش آموزان …………………………………………………………..۱۴

تشویق شاگردان به اشتغالات علمی وتحریص بر تکرار دروس ………………………………………۱۵

رعایت مساوات در توجه ومحبت به شاگردان …………………………………………………….۱۶

احترام به شاگردان وتوجه به مزایای آنها ……………………………………………………..۱۷

محبت درست معلم به متعلم باعث می شود …………………………………………………….۲۵

تشویق دانش آموزان بی علاقه وسهل انگار …………………………………………………….۲۷

نقد وبررسی تحقیقات انجام شده ……………………………………………………………..۲۸

فصل سوم : روش تحقیق

روش تحقیق………………………………………………………………………………۳۶

جامعه آماری ……………………………………………………………………………..۳۶

نمونه و روش نمونه گیری …………………………………………………………………..۳۶

وسایل جمع آوری اطلاعات ……………………………………………………………………۳۷

روش جمع آوری اطلاعات …………………………………………………………………….۳۷

فصل چهارم : تجزیه و تحلیل اطلاعات

یافته ها وتجزیه وتحلیل اطلاعات………………………………………………………………۳۹

فصل پنجم : خلاصه و نتیجه گیری

خلاصه ونتیجه گیری ……………………………………………………………………….۵۶

پیشنهادات ……………………………………………………………………………….۵۸

موانع ومحدودیت های تحقیق…………………………………………………………………۵۹

منابع و مأخذ……………………………………………………………………………….۶۰

ضمائم

پرسشنامه …………………………………………………………………………………۶۳

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر تشویق بر یادگیری دانش آموزان مقطع دبستان است. روش تحقیق از نوع، پیمایشی است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مقطع دبستان شهر اشکنان در سال ۹۰ است. حجم نمونه‌ها ۷۰ نفر بوده که به روش تصادفی ساده بدون جایگزینی انتخاب شده‌اند.

ابزار اندازه‌گیری مورد استفاده، پرسشنامه محقق ساخته است. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های جمع‌آوری شده، از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون T-Test استفاده شده است. بر پایه نتایج به دست آمده، بین نگرش کارکنان نسبت به تشویق و تنبیه تفاوت معنی‌داری وجود ندارد.

مقدمه

شاید برای عده ای تصور اینکه بتوان در مدرسه ای از تشویق استفاده کرد کمی دشواراست اما واقعیت این است که می توان در سنگر مدارس شاهد حضور با شکوه معلمان وشاگردانی بود که با سرمایه از محبت وچهره های متبسم ومصصم در تلاش هستند که در کارهای خود موفق بوده اند. پس باید رنگ مدرسه ای یادآور زیبائیها ونیکوئیها باشد.

چرا که هم انسانها بالاخص نوجوانان محبت پذیر می باشند. ولذا نیاز به محبت از اساسی ترین نیازهای هر انسان می باشد. تشویق نیروها واستعدادهای دانش آموزان را به کار می اندازد واستقامت آنها را در کارها زیاد می کند وموجبات سرعت در کارهای بدنی را فراهم می کند ودر کارهای فکری موجب سعی وکوشش بیشتری  می گردد.

تشویق وتقویت رفتار مثبت کودکان سبب شکل گیری عادات مطلوب در آنان می شود. به عبارت دیگر از آنجا که از طریق رفتارهای تشویق آمیز کلامی وغیر کلامی مادی وعنوی فردی وگروهی مستقیم وغیر مستقیم مربی بیش از هر چیز به یک نیاز هم نوجوانان یعنی نیاز به محبت متعلق وتوجه پاسخ داده می شود.(بهشتی ،۱۳۷۸)

ما شاهد بیشترین مؤثرترین وپایدارترین اثر در رفتار آنان هستیم در حالی که وقتی دانش آموزی را تنبیه می کنیمن نه تنها به هیچ یک از نیازهای خطری واساسی او پاسخ نمی دهیم بلکه تعادل حیاتی اش را برهم زده او را با تجربه ناخوش آیندی که همواره ازآن گریز دارد مواجه می کنیم ولو اینکه بطور موقت رفتار مطلوب آن را کنترل کرده باشیم.

رسول خدا پایه رفتار با کودکان و نوجوانان را بر محبت استوار کرده وسفارش می کند که آنان را گرامی بداریم وبا جایزه ای که امکان وفایش هست انان را تشویق نمائیم.

بیان مسئله

با توجه به مسائلی که گذشت می خواهیم بدانیم که چه نوع تشویق اثر مثبت داد و چه نوع آن اثر منفی وآیا تشویق تنها راه موفقیت یک دانش آموزاست ؟ تشویق باید چگونه باشد آیا به نوع واندازه کاری که انجام داده می شود بستگی دارد؟

آیا واقعا تشویق بیش از روشهای دیگر مانند تنبیه بر پیشرفت تحصیلی دانش اموزان تاثیر دارد؟ تشویق در منزل واز طرف والدین موثرتر است یا از طرف اولیاء مدرسه ؟ آیا از طریق تشویق می توان از نروی یک فرد حداکثر فایده را برد و تمام خواسته خود را بدست آنها (دانش آموازان) برآورده ساخت ؟ و آیا تشویق فردی موثرتر یا تشویق گروهی؟

اسکینر روانشناس رفتارگرا چنین عقدیده دارد که تنبیه شدید کودکان ونوجوانان در قبال انجام رفتار نا مطلوب ممکن است موقتا به حذف آن رفتار در کودک بینجامد ولی در بیشتر مواقع به بروز رفتارهای جبرانی انتقام جویانه وضد اجتماعی می گردد ویا مشکلات هیجانی دیگری را به بار می آورد تنبیه هایی که معلمان بر کودکان روا می دارند از یک طرف مشکلات عاطفی وا ختلافات رفتاری را موجب می گردد واز طرف دیگر رابطه معلم شاگرد آشفتگی ایجاد کرده وامکان بازسازی وترمیم آن را مشکل ودر مواقعی دور از دسترس می سازد.

در چنین شرایطی کودک تصور منفی را که از معلم تنبیه گر دارد ممکن است به معلمان دیگر محیط آموزش وحتی فضای فیزیکی مدرسه …. دهد. معلمان پرخاشگر وهیجانی که از عهده کنترل رفتار خودشان بر نمی آیند با تنبیه های شدید ومکرر آثار سوء در سازگاری شاگردان خود خواهند گذاشت ومقاومت آنها را در یادگیری دروس برخواهند انگیخت.(رشید پور ،۱۳۶۵)

ایجاد شوق ودلبستگی به علم دانش شاگردان

معلم باید شاگردان خود را به علم ودانش تشویق نماید وفضائل ومزایای علم وعلما را به آنان تذکر دهد ویادآور گردد که علما ودانشمندان وارثان انبیاء وپیمبران ودر پایگاههائی بلند وفرازنده ودرخشان جای دارند پایگاههای که مورد شک انبیاء وشهدا وجانبازان راه خدا می باشد.

باید معلم اینگونه سخنان شوق آفرین را که در ملی آیات واخبار و آثار اشعار وامثال بچشم می خورد وبازگو کننده فضائل ومنازل ومقامات والای علم است بگوش آنها برسانند معلم باید از عواملی که او را در تشویق شاگردان به علم و دانش  مدد می کند استفاده نماید و به آنها گوشزد کند باید نسبت به مسائل دنیوی به امکانات وبا اندازه کفایت قناعت وسنبده کنند تا ازاین طریق بتواند آنها را از انگیزه دنیا ثرانی که موجب دل مشغولی و پریشانی خاطر آنها می گردد … مدارد.(دانش پژوه ،۱۳۷۴)

مواسات ودلسوزی معلم نسبت به شاگردان

باید درباره شاگردان خواهان اموری باشد که نسبت به آنها در خور احساس علاقه ودوستی می نماید، واز هر گونه شر وبدی که برای خویش نمی پسند برای شاگردان نیز نپسندد زیرا اینگونه مواسات و برابر اندیشی به شاگردان خلی از کمال ایمان معلم وحسن رفتار وبرداری و نمایانگر روح تعاون و همبستگی معلم نسبت به آنان باشد.

در احادیث صحیح ومعتبر چنین امده است : هیچیک از شما نمی تواند عنوان مومن را ( بمفهوم واقعی آن ) احراز کند مکر آنگاه که نسبت به برادر ایمانی خود همان چیزی را بخواهد که درباره خود نیز بدان احسان علاقه ومحبت کند.(آذز دشتی ،۱۳۷۶)

منابع و مأخذ

  1. آذردشتی – امیر هوشنگ – مجله تربیت – سال ۱۳ شماره هشتم اردیبهشت ۷۶
  2. بهشتی احمد – مجله تربیت شماره ۲ – سال هشتم
  3. دکتر افروز غلامعلی – چکیده ای از روانشناسی تربیتی – انتشارات کلینی چاپ اول
  4. بیابانگرد اسماعیل – مجله تربیت شماره هشتم خرداد ماه ۱۳۷۲
  5. شهید ثانی – اداب تعلیم وتربیت در اسلام – نگارش : دکتر محمد باقر حجتی
  6. دادستان منصور – لغت نامه روانشناسی چاپ ۱۳۵۶
  7. دکتر شرفی محمد – مجله تربیت سال سیزدهم – شماره هشتم – اردیبهشت ۷۶
  8. شریعتی رودسری مصطفی – مجله تربیت شماره هشتم – اردیبهشت ۷۶
  9. شکرف نجفی ایرج – مجله تربیت – شماره هشتم – اردیبهشت ۷۶
  10. دکتر سیف علی اکبر، روانشناسی پرورشی – یادگیری و آموزش چاپ اول ۱۳۵۵.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.