نکته: لینک خرید در پایین صفحه قرار دارد.

تحقیق نگرشی نوین به نظریات سازمان و مدیریت در جهان امروز

فهرست مطالب این مقاله

تعداد صفحات: ۵۲ | قابل ویرایش

مقدمه

مراحل اولیه زندگی بشر در این کره خاکی حالت طبیعی داشته است. گله‎های انسانی از طریق شکار، خوشه‎چینی یا غارت طبیعت، زندگی می‎کردند. آنان با ابزارسازی از دوره غارت طبیعت به دوره تولید خوراک رسیدند و بدین ترتیب تمدن بپر آغاز گردید. بشر با اختراع خط به جمع‎آوری تجربیات و ثبت و ضبط آنها پرداخت.

گروه‎های اولیه به صورت کلان و قبیله‎ای شکل می‎‌گیرند. وضعیت اجتماعی آنان به صورت اشتراکی بوده است. نهادهای اجتماعی عصر حاضر مثل حکومت، مدرسه، اقتصاد، علم، هنر و جنگ هم با تحول گروه‎های کوچک یاد شده در طول تاریخ به وجود آمدند. نهادهای اجتماعی هر کدام دارای هدف یا اهدافی هستند که نیازهای انسان را برطرف می‎کنند. برای نیل به اهداف نهادها، ضرورتاً سازمان‎هایی شکل می‎گیرند (گلش فومنی، ۱۳۷۹).

مدیریت پدیده‎ای نوظهور نیست؟ بلکه عمر آن به درازای عمر تاریخ بشری می‎رسد. انسان در یک پیوستار تاریخی از زندگی انفرادی به زندگی قومی و از زندگی کشاورزی به حیات مدرن صنعتی و نهایتاً به زندگی پیچیده کنونی که با عناوین عصر اتم، الکترونیک، انفجار اطلاعات و عصر آدمهای مصنوعی از آن یاد شده است،‌ پانهاده است.

چین باستان

بدین طریق چینیان در بیش از سه هزار سال قبل با برخی از مفاهیم مدیریت نظیر سازماندهی،‌ تشریح وظایف، همکاری، روشهای ایجاد کارایی و کنترل آشنا بوده‎اند.

تخصص به وسیله چینیان باستانی مورد تأکید قرار می‎گرفت؛ بنابراین مشاغل جنبه ارثی داشت. چینیان برای اولین بار انتخاب افراد و نیروی انسانی را به وسیله امتحانات در ۱۲۰ سال قبل از میلاد آغاز کرده‎اند. آموزش در این  تمدن کهن بر محور اندیشه‎های دو شخصیت بزرگ استوار بوده است: یکی لائوتسه که آموزش  و پرورش را ثمره اندیشه و تعقل می‎دانست و بر زندگی روحی و شیوه فکری مناسب تأکید می‎کرد،‌و دیگر کنفوسیوس است که ‌آموزش و پرورش را فرآیندی در جهت محافظت از جامعه و نهادهای آن می‎دانست.

جمع‎بندی ویژگی‎های دوره پیش‎نوین‎گرایی

براساس آنچه گفته شد،‌ مدیریت پدیده نوینی که منشأ‌ و مبدأ پیدایش آن اروپا یا آمریکا باشد،‌نیست؛ بلکه پدیده‎ای است که جامعه بشری از ابتدای پیدایش با آن

روبه‎رو بوده و تمدنهای گذشتته در تکوین آن نقش سازنده‎ای داشته‎اند.

از ویژگی‎های مدیریت در گذشته، می‎توان موارد زیر را نام برد:

۱- توجه به طبیعت و طبیعت‎گرایی

۲- متکی بر فردگرایی

۳- محوریت داشتن کشاورزی

۴- قابل برگشت نبودن زمان

۵- جهت‎گیری قبیله‎ای

۶- بسته عمل کردن فرهنگ‎ها

۷- حاکم بودن اشرافی‎گری

۸- متکی بودن بر آموزش توسط خانواده

۹- اعمال کردن تنبیهات سخت و جدی در آموزش

۱۰- اتکا بر آزمایش و خطا در مدیریت

۱۱- نابرابری حقوق زن و مرد

۱۲- مدیریت نظامی

خصوصیات قرون وسطی

۱-  نظام اقتصادی و اجتماعی‎اش فئودالیته است.

۲- نظم سیاسی آن، حاکمیت قدرت منحصر پاپ به همه است.

۳- نبودن ملیت در قرون وسطی.

۴- عدم مرکزیت سیاسی، یعنی در امت مسیحی (چون پاپ نماینده خداوند است و چون خدا است کسی دیگر حق ندارد بر مردم حکومت کند.

رنسانس: یعنی تولد و تجدد آدمی به دست خودش. انسان یک وقت از مادر زاده می‎شود ولی در تولد دوم آدمی، مامای آدمی خود آدم است به انتخاب و اختیار خود،‌ نه وراثت، سنت و مذهب، خودش در خودش تجدید ساختمان می‎کند. بازگشت مسحییت انتقادی و سازنده و متحرک (پروتستانتیسم) علیه فلسفه اسکولاستیک.

دستاوردهای مدرنیسم

۱- در حوزه‌ اجتماعی: تقسیم‎بندی‎های اجتماعی؛ ایجاد دگرگونی و یا متحول ساختن نظام تقسیم‎بندی اجتماعی رایج.

۲- در حوزه‌سیاست: در اینجا منظور عرصه سیاست به معنای اعم آن است. شامل تغییر در نظام‎های ارزشی و هنجاری که سیاست، حکومت و دولت بر آن استوار هستند.

۳- در حوزه‌اقتصادک تغییر زیر ساخت‎های غالب اقتصادی، تحول در روابط اقتصادی میان شهروندان.

۴- در حوزه فرهنگی: تغییر و تحول در نظام‎های فرهنگی، تحول در الگوهای نگرش به مسایل زنان،‌ ایجاد حوزه‎های خاص زنان.

بررسی علل‎گذار از مرحله پیش‎نوین‎گرایی (سنت‎گرایی) به نوین‎گرایی (مدرنیسم)

اول: آنکه نظام قانونی آن، شرکت‎های تجاری و نهادهای مربوط به آن را قانونمند ساخت.

دوم: برخلاف گذشته که نیروی کار به عنوان رعیت، خان و حاکم ناگزیر از عرضه خود بود، عرضه نیروی کار اختیاری شد.

سوم: تقسیم کار برنامه‎ریزی شده در داخل شرکت به اجرا درآمد.

به این پست رای بدهید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در whatsapp
خرید فایل
خرید فایل
وب‌سایت خرید فایل از سال 1395 شروع به فعالیت و ارائه خدمات به دانشجویان گرامی کرده است. البته فایل‌هایی که در این وب‌سایت به فروش می‌رسد، صرفاً به عنوان منبعی برای استفاده دانشجویان در تحقیق خود است و هرگونه سوءاستفاده از آنها، به عهده خود فرد می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله امنیتی *محدودیت زمانی مجاز به پایان رسید. لطفا کد امنیتی را دوباره تکمیل کنید.